Aangifte
Als werkgever moet u elk ongeval van uw werknemers op de arbeidsplaats of op de weg naar en van het werk aangeven aan uw verzekeringsonderneming. U kunt het ongeval zelf aangeven of uw sociaal secretariaat vragen om dat in uw plaats te doen. Uw verzekeringsonderneming beslist of het ongeval een arbeidsongeval is of niet.
Als u niet verzekerd bent tegen arbeidsongevallen moet u elk ongeval op de arbeidsplaats of op de weg naar en van het werk aangeven bij Fedris. Als het ongeval als een arbeidsongeval wordt erkend, zal Fedris het slachtoffer vergoeden zoals een verzekeringsonderneming dat zou doen en zal het nadien alle uitgekeerde bedragen van u terugeisen, bovenop de bijdrage voor ambtshalve aansluiting. U kunt eventueel ook strafrechtelijk worden vervolgd.
Wanneer geeft u het ongeval aan?
Hoe geeft u het ongeval aan?
- U gebruikt de onlinedienst van het Portaal van de sociale zekerheid. Daarvoor hebt u een specifieke toegang nodig. Van die elektronische aangifte krijgt u een kopie per e-mail. Uw aangifte heeft een uniek nummer. Denk eraan dat een vereenvoudigde aangifte kan volstaan als het slachtoffer op het moment van de aangifte het werk al heeft hervat na een ongeschiktheid van minder dan 4 dagen (vanaf de dag na die van het ongeval).
- U vult het papieren aangifteformulier in en stuurt het naar uw verzekeringsonderneming. Onder rubrieken en codes vindt u alle informatie om het aangifteformulier correct te kunnen invullen.
- U gebruikt de software die u daarvoor van uw verzekeringsonderneming hebt gekregen en waarmee u de aangifte rechtstreeks elektronisch kunt doorsturen. Voor meer informatie daarover kunt u terecht bij uw verzekeringsonderneming.