Op dinsdag 24 december zal Fedris uitzonderlijk gesloten zijn vanaf 13u. Vanaf woensdag 25 december tot en met donderdag 2 januari zullen onze kantoren gesloten zijn.
U kan terug bij ons terecht vanaf vrijdag 3 januari.
Beste wensen voor 2025!
Op dinsdag 24 december zal Fedris uitzonderlijk gesloten zijn vanaf 13u. Vanaf woensdag 25 december tot en met donderdag 2 januari zullen onze kantoren gesloten zijn.
U kan terug bij ons terecht vanaf vrijdag 3 januari.
Beste wensen voor 2025!
Onlangs zijn enkele werkgevers die in contact staan met Fedris het doelwit geworden van fraudepogingen. Oplichters doen zich voor als onze organisatie om betalingen te verkrijgen.
Bescherm jezelf met deze belangrijke tips:
1. Controleer altijd de bankgegevens van Fedris voor je een betaling uitvoert:
Bij twijfel, neem je best contact op met de betrokken dienst.
2. Controleer het e-mailadres van de afzender: dit moet altijd eindigen op fedris.be
3. Beveilig je accounts (e-mail en andere) door multifactor-authenticatie (MFA) in te schakelen. Meer informatie vind je op Safe on Web.
Eind 2024 en begin 2025 kunnen er een aantal spreekuren van onze sociaal assistenten niet doorgaan. Het gaat om volgende spreekuren:
Onze excuses voor het ongemak.
Vanaf vrijdag 6 december 2024 zal het spreekuur van onze sociaal assistent in Antwerpen doorgaan op een nieuwe locatie. Je kan dan voor al je vragen terecht in het gebouw waar ook de Federale Pensioendienst gevestigd is op de Sint-Katelijnevest 54, 2000 Antwerpen. Je kan haar ook telefonisch bereiken op 02 272 28 22.
Ontvang je een vergoeding, rente of bijslag uitbetaald door Fedris als gevolg van een arbeidsongeval? Afhankelijk van je situatie word je maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks betaald. De jaarlijkse betalingen vinden plaats in november of december. De exacte datum van jouw betaling, vind je op onze pagina over de betalingsdata arbeidsongevallen.
Het regionale kantoor van Luik zal vanaf 01/01/2025 definitief de deuren sluiten. Tot dan kan je er terecht van maandag tot woensdag van 9u tot 16u. Daarnaast kan je ons alle dagen telefonisch bereiken op +32 2 272 23 69.
De regionale kantoren van Hasselt en Luik zullen vanaf 1/1/2025 definitief sluiten.
Tot dan ontvangen we jullie in Hasselt alle dinsdagen en donderdagen en in Luik alle dagen (behalve donderdagen en vrijdagen in de maand augustus)
De telefonische permanentie in Hasselt is alle dagen van 9u tot 16u op het nummer +32 2 272 23 99
De telefonische permanentie in Luik gebeurt alle dagen van 9u tot 16u op het nummer +32 2 272 23 69 (behalve op vrijdagen in de maand augustus)
Omwille van een wereldwijde storing bij Skype is Fedris op dit moment telefonisch niet bereikbaar. U kunt ons wel nog steeds bereiken via mail.
Onze excuses voor het ongemak.
Tijdens de zomermaanden geldt er een aangepaste regeling voor de spreekuren van onze maatschappelijk assistenten:
Locatie | Juli | Augustus |
Antwerpen | Vrijdag 26/07 | Vrijdag 09/08 |
Beringen | Dinsdag 09/07 | Dinsdag 20/08 |
Brugge | Dinsdag 16/07 | Dinsdag 06/08 |
Brussel | Elke donderdag | Elke donderdag |
Genk | Woensdag 10/07 | Woensdag 21/08 |
Gent | Woensdag 17/07 | Woensdag 07/08 |
Kortrijk | Woensdag 17/07 | Woensdag 21/08 |
Mechelen | Geen spreekuur | Geen spreekuur |
Roeselare | Geen spreekuur | Geen spreekuur |
Tongeren | Geen spreekuur | Geen spreekuur |
Het koninklijk besluit van 9 april 2024 en het ministerieel besluit van 24 april 2024 (verschenen in het Belgisch Staatsblad van 26 april 2024, met inwerkingtreding op 1 juni 2024) bepalen meerdere wijzigingen inzake arbeidsongevallen in de overheidssector:
1. Actualisering van het model van arbeidsongevalaangifte: het ministerieel besluit van 24 april 2024 bepaalt het nieuwe model van arbeids(weg)ongevalaangifte in de overheidssector.
2. Een medisch attest van eerste vaststelling, voorheen 'model B' genoemd, moet worden bijgevoegd bij de ongevalaangifte wanneer het ongeval een tijdelijke arbeidsongeschiktheid veroorzaakt, zelfs als die beperkt is tot een dag.
3. Er bestaat geen specifiek model meet voor het medisch attest van eerste vaststelling. Eender welk medisch attest dat de minimale gegevens bevat die verduidelijkt worden in het koninklijk besluit van 9 april 2024, artikel 8 kan dienst doen als medisch attest.
4. De documenten kunnen elektronisch bezorgd worden (met ontvangstbevestiging), of via persoonlijke afgifte (met ontvangstbevestiging), of via aangetekende zending. Wanneer de kennisgeving van een document een termijn doet lopen, zal de eerste dag van de termijn de dag na de ontvangst zijn; wanneer er geen ontvangstbevestiging is, is de eerste dag van de termijn de derde werkdag na de verzending. Documenten die tussen de werkgever en de medische dienst worden verzonden, mogen per gewone post worden verstuurd. De werkgever dient de arbeidsongevalaangifte in bij Medex met behulp van de databank van Fedris via het portaal van de sociale zekerheid, Publiato.
5. De schrapping van het medisch attest van genezing: voor de ongevallen waarvoor de tijdelijke arbeidsongeschiktheid minder is dan 30 dagen zal de werkgever het slachtoffer een genezenverklaring mededelen drie maanden na het arbeidsongeval; Als het slachtoffer van mening is dat hij/zij niet genezen is, moet hij/zij binnen dezelfde termijn een omstandig medisch verslag indienen waaruit blijkt dat hij/zij blijvend arbeidsongeschikt is.
6. De publieke werkgever is volledig gebonden aan de conclusies van de bevoegde medische dienst, maar de rechter is niet gebonden aan de conclusies van die medische dienst.
7. Met de mogelijkheid dat het slachtoffer overlijdt, al dan niet in verband met het ongeval, wordt meer rekening gehouden tijdens de administratieve procedure.
8. De bevoegde medische dienst beslist over de verergering/vermindering van de graad van blijvende ongeschiktheid. De gevolgen van de herziening, de verergeringsbijslagen en de uitkeringen bij overlijden gaan in op de 1e dag van de maand waarin de verergering zich voordoet of op de 1e dag van de maand volgend op de maand waarin de vermindering zich voordoet.
In samenwerking met Fedris heeft de FOD Werkgelegenheid (WASO) een website gelanceerd die de meeste Belgische gegevens over beroepsrisico's en arbeidsomstandigheden centraliseert. De website brengt de gegevens uit verschillende bronnen samen en stelt ze digitaal ter beschikking van een zo groot mogelijk aantal belanghebbenden (politieke besluitvormers, sociale partners, deskundigen, bedrijven).
Een belangrijk instrument om het beleid aan te passen om duurzaam werk gedurende de hele loopbaan te garanderen.
Welke gegevens vindt u er?
De site presenteert meer dan 550 indicatoren die zijn onderverdeeld in drie hoofdthema’s over beroepsrisico’s:
Deze indicatoren worden gepresenteerd in de vorm van interactieve grafieken, zodat gebruikers ze gemakkelijk kunnen bekijken met behulp van verschillende filters (geslacht, leeftijd, activiteitensector, jaar).
De gegevens zijn afkomstig van verschillende bronnen (bv. socialezekerheidsinstellingen, externe preventiediensten, sociale secretariaten, specifieke enquêtes).
Waarom zijn deze gegevens belangrijk?
Het is belangrijk om in België over gegevens te beschikken die toelaten om de evolutie van beroepsrisico's en arbeidsomstandigheden op te volgen. Het verkrijgen van een globaal, gemeenschappelijk en digitaal overzicht van deze gegevens zal de actoren van het welzijn op het werk in staat stellen om het beleid en de te nemen maatregelen beter af te stemmen op zowel sensibilisering als preventie. De uitdaging is om duurzame arbeidsomstandigheden te garanderen die de fysieke en mentale gezondheid van werknemers gedurende hun hele loopbaan beschermen.
Dit project wordt gefinancierd door de Europese Unie in het kader van het Belgisch nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht (PHV).
Ga naar de Datamining website
Op dinsdag 21 mei zal de zitdag in Beringen uitzonderlijk niet kunnen doorgaan omdat het stadhuis die dag gesloten is. Onze excuses voor het ongemak.
Op woensdag 8 mei zal de zitdag in Gent en Kortrijk uitzonderlijk niet kunnen doorgaan. Onze excuses voor het ongemak.
Overigens zal er ook op woensdag 1 mei geen sociaal assistent aanwezig zijn, aangezien het dan een nationale feestdag is.
Door vaccinaties en circulatie van het virus is er een collectieve immuniteit ontstaan voor het coronavirus. Dit virus beschouwen we nu als een "normaal" ademhalingsvirus. Er is dus geen enkele reden meer om COVID-19 anders te behandelen dan griep die niet erkend is als beroepsziekte.
Fedris heeft beslist om vanaf 1 maart COVID-19 niet meer als beroepsziekte te erkennen. Dit wil zeggen dat een erkenning binnen het lijstsysteem (inclusief code 1.404.03) niet meer mogelijk is. Een aanvraag indienen, kan theoretisch nog via het open systeem. De kans op een erkenning wordt dan zeer klein aangezien de bewijslast voor de professionele blootstelling bij de aanvrager komt te liggen.
Uiteraard volgt Fedris de epidemiologische situatie op en zal indien nodig op basis van nieuwe beschikbare informatie zijn beleid aanpassen
Het regionale kantoor van Fedris in Luik verhuist op 1 maart naar het gebouw van de RVA (rue Jean Gol 2 - 4000 Luik). Dit gebouw ligt vlakbij het station van Liège-Guillemins waardoor de bereikbaarheid voor de burger in principe zal verhogen.
Behalve de gezondheidszorgformulieren die nu rechtstreeks naar Brussel (Fedris - Sterrekundelaan 1 - 1210 Bruxelles) moeten worden gestuurd, blijft de werking van het kantoor in Luik dezelfde. Burgers zijn nog steeds welkom voor diverse vragen, het opvragen en bezorgen van documenten... of om een sociaal assistent te spreken elke maandag tussen 9u en 12u (uitzondelijk zal er op de maandagen 4 en 11 maart geen sociaal assistent aanwezig kunnen zijn).
Het regionale kantoor zal op vrijdag 1 maart niet bereikbaar zijn omwille van de verhuis. Vanaf maandag 4 maart staan wij in Luik opnieuw tot uw dienst.
Helaas kan het spreekuur van onze sociaal assistent van dinsdag 13 februari in Beringen niet doorgaan omwille van ziekte.
Onze excuses voor het ongemak.